Zoeken
  • jeanine van der vlies

CONTROL YOUR BREATH, CONTROL YOUR LIFE! Eerste Hulp bij Scheiden of Uit Elkaar gaan.


Laatst las ik dat uit een onderzoek is gebleken dat in Nederland een op de drie huwelijken gedoemd is te ‘mislukken’.

Dat is veel, heel veel. Waarom zouden we nog trouwen met zo’n lage slagingskans? Persoonlijk vind ik mislukken trouwens niet het goede woord. Dingen lopen zoals ze lopen en als dat anders is dan verwacht, heet het dan mislukken? Je hebt toch de tijd samen gehad en als je er op terug kijkt zijn er altijd dingen die het huwelijk of het samenleven je hebben opgeleverd.

Als je de wetten van het universum er bij pakt, zul je zien dat er een reden is waarom dit gebeurt. Hoeveel pijn en verdriet je ook hebt of hebt gehad. Je kunt je scheiding juist gebruiken om je wonden te helen, te groeien, te leren, om je zelf te herontdekken en jezelf te ontwikkelen en uiteindelijk dichter bij jezelf te komen dan ooit.

Dat klinkt heel gemakkelijk zo op papier. Maar met zo’n scheiding gaat een heel rouwproces gepaard. En vaak doorloop je dat ook nog meerdere malen. Net als je denkt eruit te zijn, gebeurt er weer iets dat je emotioneel raakt en je begint van voor af aan.

Een niet gering aantal van de dames die ik coach, plant stelselmatig een consult bij mij in, nadat ze bij de mediator zijn geweest. Mijn ervaring is dat deze mediationsessies er emotioneel flink inhakken. De vrouwen voelen dat hun belangen niet goed uit de verf komen en vinden de mediator vaak niet neutraal genoeg. Daarbij wordt er van alles naar boven gehaald, waar de toekomstige ex en jij dan weer op kunnen reageren en jullie kunnen ook vooral op elkaar reageren. Als ze dan bij mij in de stoel komen, zijn ze vaak in shock en emotioneel in de war, gedemoraliseerd, zoals dat heet.

Praattherapie is dan niet het eerste wat in mij opkomt. Het heeft de prioriteit om iemand te ontspannen en weer emotioneel en mentaal in balans te brengen.

Voor dit soort casuïstiek heb ik een Eerste Hulp-kit ontwikkeld met ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen, zoals de One Minute Breath en de lange diepe ademhaling, en specifieke visualisaties en meditatie-oefeningen.

Het fijne hiervan is dat de client het zelf kan aanleren en kan toepassen op welk moment dan ook. Want door je ademhaling te controleren, kun je je leven controleren.

Zelf maak ik regelmatig gebruik van de One Minute Breath om mijn mind te resetten en een heldere kijk op dingen te krijgen en duidelijke keuzes te kunnen maken. Maar de benefits van deze manier van ademen zijn talrijker:

  • de one minute breath zorgt voor een betere connectie tussen je linker- en rechter hersenhelft

  • verbetert samenwerking van je hele brein, specifiek het oude gedeelte en de voorkwabben

  • je krijgt een betere controle over je mind

  • het kalmeert direct de mind, zodat je je minder zorgen maakt

  • maakt je direct minder angstig

  • zorgt dat je je meer bewust bent van wie je daadwerkelijk bent

  • zorgt dat je meer in het hier en nu bent

  • bevordert je intuïtief vermogen

Zoals de naam het al beschrijft, adem je maar een keer per minuut. Klinkt makkelijk, maar vergt wel wat oefening.

Wil je ervaren hoe dit werkt? Ga dan rustig zitten met een rechte rug. Adem in 20 seconden in door je neus, houdt 20 seconden je adem vast en adem in 20 seconden weer uit door je neus.

Als je dit 3 minuten lang doet, ben je in staat om je 'mood' te veranderen. Van hieruit kun je uitbreiden naar 5 en dan naar 7 en vervolgens naar 11 minuten.

11 minuten One Minute Breath levert je de controle over je mind op. Wie wil dat nu niet?

Wanneer je dit zo probeert, weet ik uit ervaring dat het je waarschijnlijk niet in een keer zal lukken, zonder het idee te hebben dat je stikt. Begin daarom eerst rustig met twee keer ademen per minuut. Dat betekent dat je inademt in 10 seconden, 10 seconden vast houdt en in 10 seconden uitademt. Als je dit dan onder de knie hebt breidt je uit naar 15 seconden in, 15 seconden vast en 15 seconden uit. Zo bouw je je capaciteit langzaam uit naar een keer ademen per minuut.

Het mooie is dat je dit eigenlijk overal kan doen. Mijn advies is: maak elke dag even een momentje vrij en merk het verschil!

Veel plezier en succes ermee. Ik vind het leuk om jullie ervaringen te horen. Als je vragen hebt, let me know en delen mag altijd :-)

Harte groet,

Jeanine

www.shinecompany.nl

www.facebook.com/vrouwenscheiding

#adem #oneminutebreath #controle #eerstehulp #scheiden #uitelkaargaan #leven #mediation #huwelijk #universum #wetten #emotioneel #rouwproces #neutraal #mind #praattherapie #mentaal #ademhalingsoefening #ontspanningsoefening #meditatie #visualisatie #balans #shock #ademhaling #angstig #bewust #zorgen #intuitiefvermogen #rustig #mood #veranderen #capaciteit #advies #brein #hierennu

85 keer bekeken

© by Shine Company 2010 2020

  • s-facebook
  • Twitter Metallic